LAYR is pleased to present an exhibition by the American artist Gaylen Gerber which features his early Untitled paintings exhibited with his more recent Support paintings.
In the mid and late 1980s and early 1990s, Gerber made uniformly sized square canvases that contain almost imperceptible still life paintings painted in three values of gray on gray grounds. The longer one looks, the more the underlying image conditionally emerges. Untitled, and undated, these paintings can seem like flat or closed surfaces, but they are not only unexpectedly nuanced but also inclusive, continuous, and assert their place in the present.
In combination with the early Untitled paintings, Gerber exhibits a number of more recent Support paintings, in this case – oil paint over 19th and 20th century marble and bronze sculptures, artifacts, and oil paintings by other makers. In doing so he underscores many of the archetypes and motifs that populate our unconscious, often with profound implications. For example, Support, n.d., builds on a lush 19th century painting of a floral still life after the Dutch artist Jan van Huysum, who, in his work, insisted on closely scrutinizing the world around him. Gerber’s work expresses a similar critical observation of our surroundings and his concealment of one surface conveys an unexpected fluidity with what in turn another reveals.
Galerie Layr
Die Galerie LAYR wurde als Fortführung der früheren Galerie LayrWüstenhagen (2005-2011) 2011 von Emanuel Layr in Wien, Österreich, gegründet.
Das Programm der Galerie konzentriert sich auf die Kontextualisierung und Konfrontation von Begriffen und künstlerischen Manifestationen der Konzept-Kunst mit den relevanten sozialen, politischen und kulturellen Fragen der heutigen Zeit. Ausgehend von einer Stadt mit einer langen Geschichte des Oszillierens zwischen den Hemisphären – Ost und West, Nord und Süd – strebt das Programm nach einem Wechselspiel zwischen Künstlern verschiedener Generationen und kulturellen oder diskursiven Hintergründen. Die Galerie vertritt exklusiv den Nachlass des verstorbenen slowakischen Neoavantgardisten Stano Filko sowie der belgisch-amerikanischen Künstlerin Cécile B. Evans.
Seit Januar 2017 entwickelt und betreibt sie eine Filiale in Rom, Italien, die ihrem Profil eine weitere Dimension des Austauschs, der Erweiterung und Integration hinzufügt.
Rollstuhlgerechter Zugang zu nur einem Raum.
Gaylen Gerber
9 Oct 2020 - 28 Nov 2020