Opening: Thursday, March 10, 6-9 pm
A letter written by Stefanie Moshammer (*1988) when she was eight years old functions both as a basis and at the same time as a hypernym in her work, Each Poison, A Pillow. Dichotomous developments in the relationship between alcoholic mothers and their daughters evoke incomprehension and distance; Stefanie Moshammer tries to apprehend and understand both of these.
And whereas the moment of writing is long forgotten, the undertone remains of a love that will not accept disagreement, fear, and distrust, that clings on to hope, and exploits the potential of an optimistic future. The eyes of mother and daughter look out unexpectedly from sixteen monitors, a literal-medial conflation without distance, enabling a view through and into the eyes of the other. This view is a visual contact of the origin of both illness and recovery, extending far behind the lens and the retina into the intimate interior reality: the simultaneous breakdown and decipherment of sixteen varying emotional moments induce an arbitrary emotional parallelism – often not an unfamiliar experience for the addicted and their familial contexts. Simultaneously, the personal experience begins to untangle due to the participation of the mother; the image of the other and of the self are levelled, and a type of enhancement of understanding by means of reconciliatory rapprochement is constructed. The synchronous multiplication evokes excessive demands and confused feelings on the part of the observer, feelings that ultimately lead to emotional blindness, cuts back every possibility of mimic–non-verbal communication, and shifts into limbo and silence. This medial construct of emotions operates completely unavoidably on emotional memory, and allows one to surmise the psychological overload of the artist that forms the foundation of the work. (…) (Teresa Kamencek, 2022, translated by Sarah Cormack)
Margaretenstraße 5, 1040 Wien
KOENIG2 by_robbygreif
Christine König Galerie wurde 1989 in Wien gegründet. Die Galerie repräsentiert eine Vielzahl internationaler, etablierter Künstler und arbeitet gleichzeitig mit einer dezidiert jüngeren, aufstrebenden Generation. Das Programm der Galerie und die Auswahl der Künstler orientiert sich stark an Themen, die für Christine König relevant sind: Politik und Aktivismus, Feminismus, Literatur, aber auch postkonzeptuelle Ansätze. Kunst ist in den letzten Jahrzehnten zum dominanten kulturellen Handlungs- und Diskursfeld geworden. Mehr als über Popmusik, Literatur oder Film kann über bildende Kunst Verständnis für und Einsicht in gesellschaftspolitische und kulturelle Veränderungsprozesse gewonnen werden.
KOENIG2 by_robbygreif ist seit 2017 der neue Projektraum – fokussiert auf junge und experimentelle Positionen, die das Programm der nahe gelegenen Galerie ergänzen. Die Ausstellungen in KOENIG2 sind nur nach Vereinbarung geöffnet, aber 24 Stunden beleuchtet und von außen einsehbar.
Each Poison, A Pillow | STEFANIE MOSHAMMER / Foto Wien
10 Mar 2022 - 23 Apr 2022