The ramifications of World War I called for new depictions of reality in art. The resignation, accusations and indescribable hardship that characterized this time on the one hand, and the hope, longings and emerging zest for life of the “Golden Twenties’” on the other, found expression in a new type of art – one that was unsentimental, sober, specific and purist; one that described the world in an objective, realistic manner. Artists including Max Beckmann, Heinrich Maria Davringhausen, Otto Dix, George Grosz, Karl Hubbuch, Grethe Jürgens, Lotte Laserstein, Felix Nussbaum, Gerta Overbeck, Christian Schad, Rudolf Schlichter and many others, captured the zeitgeist on canvas and paper. This, the first comprehensive exhibition of German New Objectivity in Austria, follows on from the Leopold Museum’s previous presentations The Twilight of Humanity (2021) and Hagenbund. From Moderate to Radical Modernism (2022), which both highlighted tendencies of New Objectivity.
Leopold Museum
Das Leopold Museum beherbergt die von Rudolf Leopold gegründete, heute mehr als 8.300 Objekte umfassende Sammlung österreichischer Kunst der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts und der Moderne. Höhepunkt ist die Wien 1900-Ausstellung mit der weltweit größten Sammlung an Werken des österreichischen Expressionisten Egon Schiele, mit Meisterwerken von Gustav Klimt und der international umfassendsten Dauerpräsentation zu Oskar Kokoschka, sowie weiteren Werken der Wiener Moderne und Kunsthandwerk der Wiener Werkstätte.
NEW OBJECTIVITY IN GERMANY
24 May 2024 - 29 Sep 2024
Leopold Museum, Museumsplatz, Wien, Österreich