In this challenging new exhibition, suggestively entitled Coquelicot [Wild Poppy], Adrian Schiess marks out
extreme elements of his oeuvre and at the same time displays their connection – which can be better
understood by thinking of a Möbius strip, whose two reverse sides imperceptibly but unpreventably merge into
one another. To bring seemingly contrary painterly conceptions into play is a matter of extreme radicality and
precision, which only a complete lack of understanding for the artistic thinking behind it could confuse with
indecision, randomness or variability.
The first panels of 1986/87, laid flat on the floor and covered in coloured, reflecting enamel paint, come at the
beginning of Adrian Schiess’s painterly oeuvre; the two panels in this new exhibition are from the years 2018
and 2019. For the first time now, chrome pigment is used for an enamel paint, whose dark grey-brown shade
in combination with the micro-reflections of the metallic particles and reflections on the shining surface
produces a coloration for which there is no known name. The term Schiess uses for this is Abglanz [radiance].
Abglanz points both to the explicit namelessness of this colour phenomenon and to its mingling with images
that reflect the surroundings.
Grünangergasse 1, 1010 Wien
Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder
Die Galerie nächst St. Stephan repräsentiert eine lebendige Tradition der Auseinandersetzung mit der Kunst der Moderne. Seit den 1920er-Jahren ist sie am selben Ort im Zentrum Wiens in der Grünangergasse 1 zu finden.
Mit der Ausstellung: Zeichen, Fluten, Signale – neukonstruktiv und parallel stellte Rosemarie Schwarzwälder 1984 ein Programm vor, dessen Grundelemente bis heute in zahlreichen Einzel- und Gruppenausstellungen ihre Gültigkeit haben. Internationale Positionen der Abstraktion und konzeptuell fundierter Kunst in den Bereichen Malerei, Skulptur, Installation, Fotografie und Video sind im Galerieprogramm kontinuierlich präsent.
ADRIAN SCHIESS. Coquelicot
9 Oct 2021 - 22 Dec 2021